Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



måndag 22 november 2010

IV-kur

Så här liten och smidig är bubblan när den sitter kopplad.... Slangen är ju hyfsat lång så har man mer kläder på sig så kan man ha den ligga i fickan eller i väskan.

Som ni ser så går den lätt ner i fickan på min badrock.... 

När bubblan är tom är det dags för att skölja med minst 10 ml Natriumklorid igen. Medicinen är stark och kärlretande så den måste sköljas bort från slangen. När det är gjort tar man Heparin i en spruta och lägger ett Hepain-lås. Det är Heparin-sprutan ni ser på bilden. Heparin är en medicin som förhindrar att blodet i porten och slangen koagulerar så det blir stopp. Jag sprutar alltid in 6 ml Heparin eftersom in Port sitter på ett sånt speciellt ställe. De allra flesta har sin Port på bröstet och då räcker 5 ml Heparin mer än väl för att lägga ett bra lås. Men eftersom min Port då sitter under armen har den en lite längre slang och då går det åt lite mer Heparin för att få ett bra lås. Så minst 6 ml går det åt till min. (Fast sista dagen på kuren när jag lägger lås för längre tid så brukar jag ta 7-8 ml bara för att vara säker) Jag har haft min Port i 11 år nu och den har hållt helt klockrent. Har aldrig krånglat eller dummat sig och jag är övertygad om att det här är en av anledningarna faktiskt. Att jag är så supernoga med att lägga ett rejält Heparin-lås.
Sen sätter man på korken och kastar den tomma intermate-bubblan. Färdigt!!!

Så här mycket syns det när man inte har så mycket kläder på sig.... Få som kan se att jag har IV-kur när jag är klädd.... Det är ganska skönt.

Inga kommentarer: