Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



onsdag 6 april 2011

Min sjuka sida.....

Här har vi delar av min kvällsmedicinering. I glasen är det brustabletter. Längst till vänster har vi 1 st Zantac för magen. Magen tar så mycket stryk av alla starka mediciner så man måste ha någon medicin som hjälper den lite. Glaset i mitten innehåller mucomyst. Slemlösande tabletter 2 st. Glaset längst till höger som ser "mjölkigast" ut är värktabletter. 2 st Citodon. Lederna gör vansinnigt ont efter en hel dag så på kvällen måste jag ta värktabletter för att kunna ta mig runt. Nu tänker ni.....men på natten ska man ju ändå ligga still så varför ta värktabletter för lederna då? Jooo man har leder på fler ställen än fötter och knän. Man har små leder vid revbenen, axlarna, ryggen osv... alla dessa leder använder jag när jag hostar och andas å det gör vansinnigt ont efter en lång dag. De stora lederna knän, fötter och höfter stelnar dessutom när jag ligger still för länge och gör fruktansvärt ont att mjuka upp när man kliver upp på natten å då känns det lite skönare med värktabletter i systemet. Jag har annars svimmat av smärta när jag stigit upp på natten när lederna låst sig för mycket. Pillren ni ser på bilden är 2 st vanliga bisolvon (de 2 små runda) slemlösande. Å den lite större ovala är Azitromax ett slags antibiotikum som alla cfare står på ständigt. 

Här är den hatade TOBI inhalationsvätskan. Den är ljuskänslig och börjar sönderdelas och förstöras så fort den kommer i kontakt med ljus så den måste förvaras i denna folieförpackning. Den måste åxå stå kallt i kylen. En sån här TOBI-inhalations kur kostar ungefär 35 000-40 000 kr å då har jag bara räknat medicin kostnaden och inte tagit med vad själva inhalatorn och reservdelar till den kostar. Så jaaa jag är otroligt tacksam över att bo i Sverige där vi ändå får hjälp med läkemedelskostnaden i form av frikort när man kommit upp i 1800 kr/år.

Inga kommentarer: