Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



söndag 23 oktober 2011

Bricanyl

Fick ett önskemål om att jag skulle vidareutveckla mina åsikter och erfarenheter om Bricanyl. Så här kommer det. Bricanyl skrivs ut väldigt lättvindigt till barn så fort de hostar lite. Det tror jag har 2 orsaker. Dels så är Bricanyl luftrörsvidgande och lättar upp andningen. Men om man nu inte är trång i luftvägarna så hjälper den inte så bra. Man kan ofta höra på andningen om det är trångt eller inte. Det uppstår ett speciellt "pipande" när det börjar bli trångt. Den andra orsaken tror jag är att den helt enkelt smakar väldigt gott. Den är alltså väldigt lätt att få i barnet. En väldigt enkel lösning alltså i mina ögon. Jag har ju själv stått på den här medicinen förut. Både när jag var liten och blev tvingad att ta den och när jag var vuxen och tog den för att läkaren sa att det var bra. Men jag klarar inte av den pga biverkningarna. Å jag skulle aldrig ge mitt barn bricanyl om det inte verkligen behövdes just pga biverkningarna. Bricanyl är lite som adrenalin. Man känner sig stressad. Hjärtat slår fortare. Man blir skakig och darrhänt. Svårt att koncentrera sig och fokusera. Jaaa stressad och uppjagad helt enkelt. Å tar man det minsta lilla för mycket så får man hjärtklappning och det känns som att hjärtat ska hoppa ur kroppen på en. Jättejobbig känsla. Svårt att sova blir det eftersom man blir så uppjagad och stressad. Så jag tycker man ska använda Bricanyl med försiktighet. Den är jättebra när det är trångt i luftvägarna. Men man ska ha biverkningarna i åtanke för barnets skull. Det är verkligen en jättejobbig känsla.

3 kommentarer:

Tessan sa...

Tack! Och det var precis min åsikt.
Vissa(väldigt många) föräldrar behandlar sina barns hosta med bricanyl trots att dom inte behöver det. Verkar vara nån trend just nu med förkylningsastma, förkylningar och bricanyl för varje förälder skyltar med att dom ger det till sina barn. Kan faktiskt ta ett ex från fejjan.
En mamma ger sin son bricanyl när sonen har hosta och undrar sen varför den inte fungerar. Hon är så trött på detta för hon får aldrig sova, för ungen bara hostar o vaknar på nätterna.
Jag tycker att man ska behandla honom för hosta och inte mosa i honom mediciner som han inte ens behöver, men bara för att han har fått det utskrivet en gång behöver inte betyda att det gäller varje gång.

Ps...

Du är en stålkvinna med så jävla häftiga superkrafter.

Bamsekram <3

Vera sa...

Jag minns när sonen Lars var liten och fick kikhosta. Då fick han Bricanyl. Han blev jätte aktiv, så jag tyckte det var obehagligt. Jag är skepsis mot bricanyl efter den gången.
Jag förstår dej, att du inte vill ge honom det.

Anonym sa...

Sen finns det faktiskt dom tillfällena där det inte finns någon annan utväg. Min dotter har varit sjuk nästan konstant sedan hon börja förskolan i sep. Och virke gång hon blir förkyld sätter det sig på luftvägarna och hon HAR förkylningsastma. Alla de andra gångerna hon varit dålig har jag gett henne astma medicinen men denna gången är hon såååå dålig och har svårt att andas så har faktiskt gett henne bricanylen för att hjälpa henne och slippa för hennes skull sitta flera timmar på akuten. Så förstår din tanke men ibland finns det ingen annan väg. Sen kan jag hålla med att det verkar ha blivit en mode fluga av det här med förkylnings astma. Jag hatar att stoppa i mina barn massa skit men i detta fallet är jag tvungen gör hennes skull / Pernilla