Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



torsdag 13 oktober 2011

Slutet på kuren....

Jaaa slutet på kuren närmar sig och jag tycker inte att jag blivit så mycket bättre. Men det visste jag att det kunde bli så här eftersom jag är så resistent. Läkarna provade att köra högre doser den här gången men det verkar inte ha hjälpt. De har tagit en massa prover och håller koll på min njurfunktion så inte den blir dålig av medicinerna. Det jag har märkt av doshöjningen av Nebcina är balansen. Nebcina går ju på örats nerver och man kan få dålig hörsel eller balans av den. Å just balansen känner jag av är inte som den brukar. Kände det mest på hästryggen i tisdags när jag red. Magen strejkar åxå av alla dessa mediciner. Jag får hemskt ont och blir väldigt illamående. Svårt att äta ordentligt som man kanske borde. En annan sak som har varit hemskt jobbig denna kur är våra nya nålar. De ska visst vara "sticksäkra" för personalen när de drar nålen men är fruktansvärda för oss all leva med. De är så mycket större och gör riktigt ont. Jag har kämpat som en liten gris för att vi ska få tillbaka de gamla nålarna. Det är ju vi själva som drar våra egna nålar och då är det ju inte hela världen om vi sticker oss. Jag har varit i kontakt med några leverantörer av sprutor och nålar och de skulle kolla upp vad de kunde göra för oss. Eventuellt så kunde vi få köpa privat ett större lager och sen sälja till de som behöver. Ska forska vidare i den möjligheten. Så ni därute med dessa äckliga dåliga nålar... håll ut jag gör mitt bästa för att vi ska få bättre nålar....

1 kommentar:

Vera sa...

Hej Kia, Jag läste om resistenta bakterier. Forskarna har testat olika mediciner mot andra sjukdommar som höjde förmågan hos antibiotika att bekämpa muliresistenta bakterier. Ett ämne som finns i diarré medicinen Imodium hade bäst effekt. - Ämnet påverkar bakterierna så att höljet släpper in mera antibiotika. Det tyckte jag lät intressant. Då tänkte jag på dej när jag läste det.