Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



fredag 9 mars 2012

Barnakuten....

Jag och Bela var in med Zoltán till barnakuten idag. Jag kände att jag inte kunde vänta längre nu. Han började få problem med andningen och att syresätta sig. När vi kom in till barnakuten hade han 93 % i saturation. Efter några timmar hade det dock stigit till 97 %. De tog prover på honom CRP och infektionsprover. Han hade ingen baktriell-infektion utan ett elakt virus. Jag är absolut inte nöjd med läkaren på barnakuten då jag tycker att de hade kunnat ta ett RS-prov. Jag är nämligen helt övertygad om att det är just RS-virus han har. Läkaren kunde inte bestämma exakt vilket virus han har utan lät den frågan bli hängande i luften. Läkaren kände nog att jag trampade honom på tårna ett antal gånger idag för innan han gick kunde han inte låta bli att fråga om jag var en kollega. *fnissar* Jag svarade att jag bara är jäkligt påläst och duktig. Så det blev inte mediciner utan kroppen ska ta hand om viruset själv. Jag är INTE nöjd alls. Jag ser ju hur dåligt han mår. Han får inhalera natriumklorid från min lilla NEB2Go maskin och det underlättar andningen när han rosslar som värst. Jag behandlar honom med acitylsystein som löser upp slemmet. Å så vanlig alvedon mot febern. Läkaren var VÄLDIGT kritisk till att jag gav honom acitylsystein. *skrattar* Han menade på (som alla okunniga allmänläkare brukar) att den medicinen inte är testad på barn enligt fass. Jag orkade just då inte gå in i någon längre diskussion utan förklarade bara att alla CF-patienter behandlas med just acitylsystein som slemlösande å de allra flesta av CF-patienterna är just barn. Slem som slem hävdade jag. Han hade inget svar på det utan tyckte bara att jag inte skulle ge det till honom. Nu vet jag att INGEN kan slem, hosta och lungor så bra som våra CF-läkare och de har många gånger sagt att när Zoltán blir hostig kan jag ge honom det. Så det kommer jag fortsätta med. Jaaa här ser man igen att man inte ska lita blint på akutläkare. De kan inte tillräckligt mycket helt enkelt. Å det verkar som att de är väldigt främmande för att lära sig nya saker...... Trist inställning tycker jag....

Inga kommentarer: