Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



onsdag 11 juli 2012

Att blogga om andra....

Tar upp ämnet här ikväll dels för att jag tidigare fått åsikter och dels för att jag vill dela mina egna åsikter om ämnet.
Att blogga om andra kan vara känsligt. Man får vara beredd på en reaktion från vederbörande och i så fall ta konsekvensen av det man skrivit. Det viktiga tycker jag är att man kan stå för det man skrivit på sin blogg. Att man utan att blinka skulle kunna säga samma sak till vederbörande öga mot öga. Kan man inte det så ska man inte heller skriva något om den personen. Sen har vi ju aspekten "förtal" att akta sig för när man skriver eller pratar om någon. Det här har jag fått lite åsikter om tidigare när jag berättat ganska öppet om mitt tidigare äktenskap där jag blev misshandlad både psykiskt och fysiskt. Saken är den att jag lät en jurist läsa det jag skrivit och hon fick ta del av min historia. Det hon sa var att: " så länge det man skriver är SANT så har man sitt på det torra..." då är det ingen fara. Jag har tex vittnen, journalkopior, foton osv som bevisar att jag blev utsatt för denna tortyr i mitt förra äktenskap. Allt det jag skrivit har varit taget ur verkligheten och inget är uppdiktat eller påhittat.
MEN om "någon" skiver tex att Kia är totalt dum i huvudet och saknar utbildning, vett och hjärna DÅ är det förtal. Eftersom jag kan bevisa att jag har utbildning med diverse betyg, diplom och intyg. Jag kan bevisa att jag inte är psykiskt sjuk eller labil med läkarjournaler och diverse intyg. Jag kan bevisa att jag har en hjärna med hjälp av röntgenplåtar från både CT-röntgen och MR-röntgen. Så den som nu skriver sådana saker om mig, som då är ren lögn och påhitt, den gör sig skyldig till förtal. Å i Sverige så är det straffbart. Det är något som man bör tänka på när man har en blogg och skriver om tex sina släktingar. Absolut tycker jag att man ska skriva sin egen åsikt och sin egen historia. MEN då får man åxå tänka lite på formuleringarna så man inte gör sig skyldig till nånting. Vill man tex fortfarande skriva på sin blogg att Kia är totalt dum i huvudet och vad man nu anser om mig.... då får man vackert skriva: "JAG TYCKER ATT kia är......men jag har inte kollat några fakta om hon har nån utbildning eller ej...." DÅ är det helt plötsligt en åsikt och inget annat. Å åsikter får man ju ha bäst man vill eller hur?

Inga kommentarer: