Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



tisdag 31 juli 2012

Ekonomi för bittra gubbar....

Jag har på senare tid läst lite på bloggar och hemsidor å sånt. Det jag har uppmärksammat är att det finns vissa bittra gubbar därute som inte riktigt greppar det här med ekonomi. Eftersom jag är ekonom så tänkte jag att jag håller en liten lektion här på bloggen. Häng med nu.
För enkelhetens skull har jag valt en ölsort som heter Arboga 7,2 %.
Säg att man har ett litet begär, eller man kanske hellre vill kalla det att "man unnar sig". Kanske man "unnar sig" alkoholhaltiga drycker rätt ofta.
En Arboga öl 7,2 % kostar på bolaget 19 kr. Vi tänker oss att en gubbe dricker ca 3 st såna här per kväll. (om man tar ett snitt lixom, för vissa kvällar kanske det blir fler och andra färre) Det blir då 57 kr på en kväll. (Det skulle gubben få en meny på donken för.) På en vecka är gubben uppe i 399 kr. (Det skulle gubben kunna få nästan en full tank i sin lilla bil för.) På en månad är gubben uppe i 1596 kr. (Det skulle gubben kunna betala elräkningen en månad för) På ett år är gubben uppe i 19152 kr. (För det skulle gubben kunna åka till Gran Canaria på flott semester, äta gott och ändå ha fickpengar över.) På 5 år är gubben uppe i 95760 kr. (För det skulle gubben kunna kosta på sig en ny bil eller ett ute SPA) Då har jag i mitt räkne-exempel bara räknat att gubben dricker ENDAST öl och inget vin, starksprit eller sånt. Å jag har inte räknat med bensinpengarna att ta sig till och från bolaget.
Om vi fortsätter räkna på detta så får man ju dessutom tillbaka panten på burkarna (OM man orkar panta de förstås). Det betyder att om man dricker i snitt 3 arboga per dag så får man 1.50 kr i pant tillbaka per dag. Det blir på en vecka 10,50 kr. På en månad 42 kr. Å på ett år 504 kr. På 5 år blir det 2520 kr. Sen kanske man har några(?) burkar i källaren som ligger och skräpar. Det blir några kronor till att göra roliga saker för. Kanske har man råd att köpa sig ett liv rentav?

För att göra räkne-exemplet riktigt pedagogiskt, som man minns att de gjorde i matteböckerna när man gick i mellanstadiet, så kan ni fortsätta tankebanan jag börjat med.
Tänk er nu att ni har en familj med 2 vuxna och 2 småbarn. Ingen i familjen röker eller dricker alkohol till vardags. Den enda alkoholen som dricks är till fester några få gånger per år och då är det verkligen inga mängder heller. Familjen storhandlar varje vecka på en billig stormarknad. De pantar varje liten pantflaska och burk. De lagar storkok och fryser in matlådor. De äter aldrig halvfabrikat utan lagar all mat från grunden med mycket billiga grönsaker. De har valt att bosätta sig i ett lågenergihus för att spara in på uppvärmningskostnaderna. De har koll på sina abonnemang så man inte har onödigt dyra omkostnader. OSV. Tror ni att den här familjen har råd att unna sig tex ett ute-SPA? Tror ni att de har råd att unna sig en ny bil? Tror ni att de har råd att unna sig en kostsam hobby?

Ekonomi handlar om prioriteringar helt enkelt. Varje människa måste själv få värdera vad som är viktigt i just deras liv. Vad varje person väljer att lägga sina slantar på är helt upp till dem själva. Men tänk på att man kan inte sitta och klaga över att andra minsann har råd med både det ena och det andra. De har nämligen bara prioriterat annorlunda. De valde bort andra saker för att få råd med det de tyckte var roligt och viktigt för att de ska må bra.

Jag tänkte hålla lite privatkurser i ekonomi för er som har lite extra svårt med detta. Bara att mejla så ska jag hjälpa dig. Tjohoooooo

Inga kommentarer: