Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



tisdag 24 juli 2012

Funderingar

Sitter och funderar lite.....
Har blivit tillfrågad av CF-bladet att skriva lite om mitt bloggande. I förra numret av CF-bladet så skrev de en artikel om just patienter som bloggar och om det skulle på nåt vis påverka den vården vi får. Eller om vi skulle bli bemötta på nåt annat vis bara för att personalen vet om att vi bloggar. Så nu ville de följa upp den artikeln i nästa nummer. Så jag ska försöka skriva en artikel om hur jag ser på mitt bloggande. Om vad jag bloggar om och varför. Vilka reaktioner jag får osv... Så får vi se om jag lyckas få ihop nånting som de vill publicera.

Hur ser livet ut annars här hemma i Tasnadi-borgen? Jooo för all del, det rullar på helt okej. Okej då jag ska vara helt ärlig.... livet är helt underbart.
Zoltán har börjat hos dagmamman och trivs jättebra. Det ska bli en ny dagmammegrupp så det kommer bli lite inskolning de närmaste veckorna men det tror jag ska gå jättebra. Han är så social och framåt så det blir nog ingen dramatik.
Angelina var med mig på sjukhuset idag så doktor Annika Hollsing kunde kika på henne. Annika gav henne stort OK. Kändes skönt.
Bela var och besiktade Chryslern idag för att vi inte skulle få körförbud. Den blev underkänd igen. Den jäkla handbromsen får han inte att fungera riktigt. Antingen tar den inte alls eller så ligger den på hela tiden. *suckar* Bilar är jätteroliga så länge de fungerar och rullar. När de går sönder och måste lagas är det bara dyrt och trist.
Jag var som sagt på akademiska idag för läkarbesök hos Annika. Hon var inte nöjd med hur jag lät och hur jag såg ut. Lite uppdragna axlar (tyder på att det finns mycket slem i lungorna så man "toppandas") och så hostar jag lite för mycket. Vi kikade på provsvaret från sputumodlingen jag lämnade förra veckan och den visade att jag såklart hade psedumonas som alltid men åxå en ny rackarns baskelusk. Minns nu inte vad den hette exakt men den var "kusin" med psedumonas. Ingen farlig alls utan faktiskt mer känslig för antibiotika än var psedumonasen är. Men det är ändå besvärligt när man har fler sorters bakterier för det betyder nästan alltid fler sorters antibiotika. Annika köpte mitt förslag att köra en 14 dagars kur med Ciproxin och TOBI. Å TOBI ska jag få prova den nya sortens inhalationer. Det är en slags inhalator som ser ut som en tjock penna. I den stoppar man kapslar med pulvret som man sen inhalerar. Jag ska ta bilder och lägga upp så ni får se vad jag menar. Den heter i alla fall Podhaler. En väldigt smidig och bra lösning. Sen tjatade jag även till mig en kort kort kortisonkur med betapred. Annika gillar inte alls att skriva ut kortison till mig men jag lyckades övertyga henne om att jag faktiskt behövde det nu. Så vi får ge det några dagar och se om jag blir nåt bättre.
Annika hade även en del andra nyheter som jag tänkte skriva om i morgon. Det ser väldigt hoppfullt ut inför framtiden. Jag skriver mer om detta i morgon ögonen börjar bli vädigt trötta här nu.
Annars tuffar dagarna på rätt bra här i bebislyckan.

Inga kommentarer: