Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



onsdag 25 juli 2012

Tackar alla skattebetalare.....

Jag lovade ju att ta lite bilder och berätta mer om den nya sortens TOBI inhalationer. Den här sortens inhalator kallas Podhaler. Det är en liten "penna" som ni ser på bilden där man stoppar kapslar inuti och med små stift gör hål i dessa så man kan dra ner inhalationspulvret i lungorna med ett andetag. Jag ska inhalera 4 st såna här kaplsar på morgonen och lika många på kvällen. Det smakade riktigt äckligt faktiskt. Å det var väldigt starkt för luftrören. Kändes ungefär som att dra ner giftrök i lungorna. Svider lite och känns obehagligt. Men hittills har det inte satt sig så mycket på rösten som TOBI brukar göra. Får se om det håller i sig. Jag brukar ju nästan helt tappa rösten när jag inhalerar TOBI annars. Om ni tittar lite närmare på bilden på blistret där kapslarna ligger så ser ni vilken smart märkning de har gjort. Det är en sol längst upp så man vet att dessa kapslar tar man på morgonen. På andra sidan längst upp ser man en liten måne så man vet att dessa tar man på kvällen. Smart va?

Så här ser kapslarna ut i lite närbild. Det enda negativa med denna förpackning var att den var jäkligt svår att komma in i. Jag fick ta hjälp av en sax till slut.

Man skruvar alltså isär själva podhalern och stoppar i kapseln så här och sen skruvar man tillbaka munstycket....

Genom att trycka på den blåa knappen så sticker man alltså hål på kapseln inne i podhalern och då är det klar att använda.


Avslutningsvis vill jag tacka och bocka till alla skattebetalare som är med och betalar denna inhalationskur. Jag kan för er berätta att denna 14 dagars kur som jag nu ska ha kostar 24 000 kr. Tur att vi har frikort i Sverige. Så igen tack och bock alla skattebetalare.

1 kommentar:

Daniel sa...

Det var så lite så ;-)