Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



lördag 29 september 2012

Bronkoskopi och CT

Fick frågan på FB vad bronkoskopi och CT är så nu tänkte jag passa på att förklara så gott jag nu kan.

Bronkoskopi är när man drar ner en slang eller kamera i luftrören ner till lungorna. Man kan då se om det finns slem som sitter fast eller om det finns tumörer eller nåt annat konstigt. Man kan åxå passa på att suga rent med en särskild sugslang.
Kameran sitter längst fram på en slang och ser ut ungefär som fiberoptik fast större. Slangen är väl nån centimeter i diameter.

CT är en röntgen som på svenska egentligen heter DT (DatorTomografi). Men man använder alltså det engelska namnet CT. Den här röntgen kan man göra med eller utan kontrast beroende på vad läkaren vill se. Kontrast är en vätska som man antingen kan dricka eller spruta in i blodet. Vätskan blir lysande på bilderna. Man ligger på en smal brits och åker genom en ganska smal "tunnel". Kameran snurrar i den här "tunneln" så man kan få 3D-bilder på kroppen. Man får lixom genomskärsbilder. Som om man skurit upp kroppen i tunna skivor. Det man vill se på mig är hur det ser ut nere i lungorna. Eftersom man med CT kan se inte bara skelett utan även mjukdelar så kan man alltså se hur lungorna ser ut inuti med denna röntgen maskin.

Inga kommentarer: