Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



torsdag 13 december 2012

IV-kur

Imorgon ska jag till akademiska och starta en ny IV-kur. Blir Tadim och Nebcina den här gången. Kör en 10 dagars kur och ser sen hur jag mår. Ev kan man förlänga kuren med tex Cayston eller TOBI efter det. Hoppas det hjälper iaf.
Idag är första hela dagen som jag får vara smärtfri. En sån skön känsla. Helt underbart. Å tabletterna håller i sig så länge så man slipper ta de så ofta. Väldigt praktiskt och skönt tycker jag.
Jag tog en tablett vid 7 tiden i morse, efter att ha sovit en hel natt. Så otroligt skönt. Det var längesen jag sov så länge och så skönt. Har ju haft så himla ont att det har varit så svårt att hitta nåt läge att sova i. Men i natt, efter massage av Bela, så sov jag som en liten gris.
Jag var smärtfri hela dagen. När vi hämtade bilen vid 14-15 tiden så började jag känna litegrann i ryggen men ingen panikvärk. Vi åkte hem och lastade ur bilen. Sen åkte vi tillbaka till Hedin med hyrbilen för att lämna tillbaka den. Behöver ju ingen hyrbil längre nu när vi fått vår egen. Runt 3000 kr gick kalaset med hyrbil på. Tur att vi hade försäkring för utan den hade kalaset slutat på över 11 000 kr. Så jag kan varmt rekomendera alla att kolla över sina försäkringar så att bilförsäkringen täcker både bärgare och hyrbil när det händer nåt.
När vi kom hem runt 17.30-18 tiden då hade jag rejält ont igen. Tog en tablett och efter en timme så var jag värkfri igen. Väldigt skönt. Underlättar ju mitt liv väldigt rejält.
Så vi får se imorgon vad sjukgymnast Ewa hittar på för kul. För jag gissar att hon vill plåga mig lite. Klarade ju inte av att blåsa nån spirometri förra gången pga smärtan så det vill hon säkert att jag gör nu. Söta Nikos har kvällsjouren så honom får jag inte träffa tyvärr.
Min ordinarie läkare från smärtmottagningen skulle ringa i morgon så det ska bli spännande att se vad hon har för plan för mig. Just nu känns det väldigt skönt att få vara helt smärtfri på dagarna iaf. Nu vågar jag ju hosta och andas in ordentligt igen. Det vågade jag inte när det gjorde så himla ont.

Inga kommentarer: