Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



tisdag 5 februari 2013

Bentäthetsröntgen

Detta är röntgenmaskinen man ligger på....


Den här "armen" går fram och tillbaka över kroppen och tar bilderna. Man måste ligga absolut stilla.
 

Idag började min dag med att jag lämnade Zoltán på FSK. Sen åkte jag vidare till Bredgränd för jag hade en tid hos tandläkaren. Skulle laga ett hål. Jag har ju tandläkarskräck så det var jättejobbigt men gick ändå ganska så bra. Det var ett litet hål så det gick fort tack och lov.
Efter det hade jag en tid på akademiska för bentäthetsröntgen ing 40 våning 1.
Det är precis som det låter, man mäter hur starkt skelettet är. Man får klä av sig alla kläder utom trosor. Man ska ta av sig alla smycken och allt som kan tänkas innehålla metall av nåt slag. Sen får man en sjukhusskjorta att ta på sig. Sköterskan väger och mäter en sen får man lägga sig på britsen. En hård och inte alls skön brits. Man börjar med att ta bilder på hela skelettet uppifrån och ner. När detta är klart så tar man några bilder på ländkotorna. Då får man ligga på rygg med en stor kudde under knäna medan armen bara går över ländkotorna. De sista bilderna mäter de lårbenshalsarna och då får man ligga på sidan i fosterställning. Ingenting som gör ont men är lite obekvämt. Det hela tar ca 40-50 minuter.
När jag var klar med undersökningen mötte jag upp Marie vid bilen och vi åkte och hämtade Zoltán på FSK för att sen fortsätta hemåt.

Imorgon ska jag testa mina njurar.....

Inga kommentarer: