Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



söndag 24 mars 2013

Hela veckan lång.....

Nu har ytterligare en hel vecka susat förbi i ett vansinnigt tempo. Fast just nu har jag inget emot att det går undan lite. Jag vill ha VÅR!!!!!!
Helgen har varit fantastiskt skön.
Vi har varit på Lillys dop i Ärentuna Kyrka. Tack snälla Elin för att vi fick komma. Tack underbara Monica och Leffe för supergod smörgåstårta och bakelse.
Bela och jag har gjort upp lite planer för huset. Hur vi ska möblera och vilka nya möbler som bör införskaffas. Vi skrev en lista över det som ska göras först och sen i vilken ordning vi ska ta resten. Min man har ibland en liten förmåga att börja med många många projekt samtidigt och sen bli frustrerad över att man inte hinner klart nånting. Så nu har vi sagt att vi ska göra ett projekt i taget och ta god tid på oss. Vi ska känna oss nöjda innan vi är klara. Det var väldigt roligt och mysigt att sitta ner med Bela och planera vårt hem. Även om jag vid minst ett tillfälle såg att han fick tårar i ögonen.
Det kändes åxå väldigt roligt att höra hur överens vi faktiskt är om vad som ska göras i huset och hur. Lite diskussion blev det såklart men konstigt vore det väl om man tyckte exakt lika. Så det första projektet som skall slutföras är bokhyllan i nya arbetsrummet/gästrummet. Vi har en bokhylla därinne i ek som är rätt stor. Med ett litet vitrinskåp uppepå och lådor nertill. Den skall först tömmas helt från saker. Sen fotas och läggas ut med en annons på blocket. Å sen säljas eller kastas beroende på om någon vill ha den. Känns ganska så lagom som ett första projekt. Vi tar det steg för steg. Kommer att bli kanon ska ni se.

Jag har dessutom mått väldigt bra i helgen. Lite värk men inget som inte gick att hantera. Jag har fått bra med luft och känt att jag har orkat att göra saker. Jag har återfått en hel del energi dessa få dagar. Jag har under helgen inte blivit lika anfådd av bara småsaker. Så det har varit en bra helg med mer luft än vanligt. Å jag är rätt säker på vad denna förbättring beror på, iaf till en viss del. Just nu har jag fått bra smärtlindring som fungerar. Å med "BRA" smärtlindring menar jag inte "MYCKET" smärtlindring utan en sort som fungerar på just mig! Tack vare att jag inte har haft ont i lungorna så har jag vågat att ta djupa andetag. Detta medför att jag vågar ta i mer vid slem-mobilisering. Man får loss och bort mer slem. Man kan andas på ett helt annat sätt. Eftersom det inte gör ont i revbenen och alla muskler samt leder vid lungorna när man hostar så vågar man ju att hosta på ett helt annat sätt. Då får man upp mer slem och det är bra. Tack vare att jag sluppit att ha sån smärta att jag mår illa så har jag kunnat att äta mera mat. Det har gett mer energi och ork till allt. Eftersom jag inte har sån smärta att jag blir yr i huvudet så har jag vågat att ge mig ut på vandringsturer i ett snabbare tempo. Det har åxå lett till att mer slem har lossnat och försvunnit. Eftersom jag brytit smärtcirkeln, smärta föder mer smärta, så har jag inte behövt att ta smärtstillande varje dag. Jaaaa kort sagt så har jag tack vare smärtlindringen hamnat i en god spiral. Å det som behövdes var att bryta den onda cirkeln. Nu ska jag föröka kämpa mig på rätt sida vattenytan för jag vet att det kommer att komma fler bakslag.

Veckan som nu kommer är ju påskveckan. Om jag inte minns helt fel så ska jag ha medicinsk Yoga med min kurator nån av dagarna. Ska kolla upp senare exakt vilken dag det var, har det nerskrivet på en lapp i väskan.
Jag ska ringa Ultuna för en tid till HCM-scanning av Angel. Vi ska på påskmiddag, och fira en 30-åring. Jag ska umgås lite med min uppfödarkollega och vän Carro. Sen minns jag inte riktigt om det är så mycket mer planerat i veckan. Jag ska naturligtvis fortsätta med Belas och mitt projekt härhemma med att göra/möblera om.
Nu ska jag ladda för ny vecka.... dags för ett bad i ute-SPA:t.

Kärlek!!

Inga kommentarer: