Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



tisdag 12 mars 2013

Konstig logik...

Tänkte dela med mig av lite "rolig" logik från sjukhuset. Jaaa man måste faktiskt nästan skratta åt eländet så illa är det.
Jag tränar ju som bekant ganska så ofta på sjukgymnastikens gym ing 85. I detta gym tränar det ganska många patienter med sina sjukgymnaster. Det finns även sk "självträningstider" då man får träna själv utan sin sjukgymnast som övervakar varje steg. Dessa självträningstider är 8-12 samt 13-16 mån-fre. Jag kom ju på den ultimata idén att träna mellan 12-13 då gymmet var tomt från folk. Men se det har man satt stopp för. Enligt personalen så får inte patienter träna då gymmet är helt tomt från personal. Det måste ALLTID finnas nån personal där som kan garantera säkerheten. Nu är det ju så "roligt" att jag har tränat på alla möjliga tider och några gånger har jag tränat mellan 15-16 fredageftermiddag. Å vet ni vad?? Det fanns inte en käft där. När jag skulle ha påskrift på gymkortet fick jag gå och leta efter nån personal men fann INGEN. Ändå var det helt okej att jag tränade då eftersom det var en sk "godkänd" träningstid. Jag finner logiken svår att försvara. Att det skulle vara helt okej att träna fredag eftermiddag när gymmet är helt tomt från personal men INTE att träna tex onsdag lunch mellan 12-13 då gymmet åxå är tomt på personal men de har iaf inte gått HEM utan äter bara lunch.
Anledningen till att jag så gärna vill träna då är ju som ni säkert förstår att jag INTE vill träffa folk.
Jag finner det helt enkelt inte försvarbart att gå till ett gym och träna bland en massa snoriga sjukgymnaster och sjuka patienter. (JA det är ju ett sjukhus och folk där är faktiskt sjuka!) När jag annars undviker folksamlingar. Tex så sitter jag inte i cafeterian på ing 70 under lunchen utan sitter hellre i vinterträdgården där det aldrig är folk. Jag går inte på badhus. Jag går inte på tex gränby centrum en fredag eftermiddag/kväll när jag vet att det är mycket folk. Jag går inte på bio, resturanger, konserter osv osv just för att undvika att bli smittad av nånting. De förhållningsorder jag fick från min läkare var: Håll dig borta från folk som är sjuka, se till att inte bli smittad!
Jag försöker göra just detta och undviker folk så mycket jag bara kan trots att livet blir väldigt begränsat och ibland lite trist. Ändå tjatar teamet på att jag ska träna i gymmet på sjukhuset, men jag får absolut inte träna då gymmet är tomt på folk. Nej jag ska träna när det är snoriga, bacillfyllda männskor där. Logiskt?
Jag vet att det är fler CF-patienter som vill träna där när det inte finns några snoriga människor där, varför ska det vara så svårt att låta oss göra det då? Om det ändå tjatas om att vi ska dit så ofta. Vi kan få skriva på ett papper där vi tar fullt ansvar om vi nu skulle trassla in oss i en maskin eller stuka stortån på crosstrainern. Å vi lovar att inte sno stereon, plastmuggar, toapapper eller nåt annat.

Inga kommentarer: