Välkommen!!

Välkommen till min blogg.





Här samlar jag bilder och små korta texter från min vardag. Bloggen är min egen dagbok som ni får tillgång att läsa. Det är mina känslor och tankar. Jag bloggar även en del om hur det är att leva med den kroniska sjukdomen Cystisk Fibros. Följ mitt liv som patient, mamma, fru, hästälskare men framförallt som kvinna. Jag är så mycket mer än en diagnos. Bloggen skriver jag för att mina barn och min man ska kunna läsa mina tankar och funderingar den dagen jag inte längre finns. Jag har försökt hålla en jämn balans mellan allvar och skoj. Bloggen är åxå skriven till andra kroniskt sjuka därute som kanske finner någon tröst i att man kan faktiskt finna lycka och glädje trots en svår sjukdom. Lämna gärna en kommentar innan du går. Mycket Nöje!







Mycket Nöje // Chinona



lördag 25 januari 2014

Nytt inlägg....

Jag vet det blir torrt med inlägg här på bloggen. Men det har varit mycket med hälsan, barnen, kattungekullar som ska säljas, ambulansfärder och annat smått och gott.

Hur mår jag. Ja vi kan börja där för det finns väl de som undrar. Jo just precis nu mår jag väl rätt okej. Fullpumpad med mediciner känns det som. Men det ska försvinna mediciner såsmåningom. Just nu går jag på kur. En ganska ny antibiotika som inte finns som intermatebubblor utan bara som dropp jag får blanda själv och ge dropp. Droppet hänger jag på en spik i väggen eller i gardinstången för att få rätt fall. Har ju ingen droppställning här hemma. Den medicinen tar jag var 8:e timma dygnet runt och det tar ca 1 timme för medicinen att gå in varje gång. Så man blir rätt så låst.
Jag fick ju åka ambulans till sjukhuset en gång till pga att min medvetandenivå bara sjönk. Jag var så sjukt trött. Hade feber och mådde bara såååå dåligt. Sjukvårdsteamet blev så oroliga att de ringde efter ambulans. Efter en del provtagningar så upptäcktes det att jag inte vädrade ut koldioxiden ur blodet (fatta nu har jag gjort 3 artärgasprover på ganska kort tid utan att helt förlora förståndet). Orsaken var att jag hade använt syrgasen alldeles för mycket. Jag hade 2 nätter i rad råkat somna med syrgasen på mig och det var inte bra alls. Så efter en väldigt jobbig natt på AIMA akutens övervaksavdelning. Där ligger man fastspänd med typ hundra kablar kopplade till kroppen och in i olika apparater. Skulle man gå på toaletten och kissa fick man ropa på en sköterska (det är lixom inga rum man har utan allt är en enda stor sal med sjuksköterskestationen i mitten.) som fick koppla loss alla kablar från apparaterna och sen fick man släpa med sig kabelhögen in på toaletten. Sen när man då kom tillbaka till sängen så skulle sköterskan koppla in allt igen. Fatta jag som typ går och kissar 711 gånger på nätterna. De var jätteimponerade. När väl koldioxiden vädrat ut och jag inte tillfört en massa syrgas så mådde jag mycket bättre. Eftersom jag hade feber så bestämdes det att jag skulle köra igång den här kuren med IV-antibiotika.
Ambulansfärden in till ackis är en egen "rolig" historia. Det kom två killar och hämtade mig. Inga problem de lastade och frågade typ 1000 frågor. Å jag var supertrött och orkade knappt svara. Mitt på 282:an skriker plötsligt killen som sitter brevid mig i ambulansen "STANNA!"Varpå abmulansen stannar på en busshållplats. Killen kastar sig ut ur ambulansen och kaskadkräks i buskarna. Nu räknades både han och ambulansen som "smittad" så den friska killen fick lasta ur mig ur ambulansen ställa mig i busskuren med typ 7 filtar på mig och deras jackor över mig och sen ringa efter en ny ambulans. Så där står vi vid en busskur med en ambulans med blålljusen på och väntar på en ny ambulans. Inom kort kommer en ny ambulans såklart och vi kan fortsätta åka. Men jag var ju redan smittad så jag åkte på magsjuka jag åxå. Men det kom tack och lov när jag var hemma igen. Skönare att kräkas och vara dålig i magen hemma än på sjukhuset.

Annars då.... joooo nu är alla mina kattungar sålda. Båda kullarna. Alla Mimosas 6 kattungar fick fina hem. Angels kull har vi 2 hem till och den tredje hanen (chokladen) ska vi behålla för avel här hemma. Vi har fått tag på en fodervärd till Mimosa, en vetrinärstuderande tjej som var supergullig. Jag tror hon får det jättebra där. Så den enda kullen jag har kvar nu är Estetica's B-kull. En superfin kull med silvershaded. 4 st. 2 honor och 2 hanar. Jag vet att 1 hona ska till nån uppfödare och en familj var här och när de var här sa de att de ville ha en av hanarna. Hur de sen bestämde med Estetica's vet jag inte. Jag visar bara katterna. Allt annat sköts av ägarna till katterna, alltså Estetica's.  Ni som är nyfikna kan gå in på Estetica's hemsida och kika. Kolla på bilderna av B-kullen. Ska se om jag har några bilder jag kan slänga upp här åxå.






Inga kommentarer: